باز هم بخاری نفتی کلاس را به آتش کشید؛ حال شش تن وخیم است
 

 باز هم بخاری نفتی کلاس را به آتش کشید؛ حال شش تن وخیم است

با نزدیک شدن به ششمین سالگرد حادثه تلخ آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه درودزن، باز هم بخاری نفتی ده‌ها دانش‌آموز را داغ می‌زند؛ البته شاید بخاری هیچ نقشی در ماجرا نداشته باشد، چراکه به تأکید مسئولان آموزش و پرورش، استاندارد بوده است! شاید حق با نماینده این شهر باشد که می‌گوید: سال گذشته دو میلیارد تومان بودجه‌ای را که باید صرف مدارس استان می‌شد، برگشت داده‌اند!

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
 
از اوایل دی ماه ۸۵ که شماری از دانش‌آموزان دختر یکی از مدارس بخش درودزن (شهرستان مرودشت در استان فارس) طعمه آتش‌سوزی بخاری نفتی شده و پوست تنشان ذوب شد، نزدیک شش سال می‌گذرد؛ اما به رغم وعده پیگیری قضایی و مجازات مسئولان سهل‌انگاری کننده، به ظاهر امروز زمان بازخوانی پرونده آتشِ درودزن با تلخی فرا رسیده است. 

به گزارش «تابناک»، حوالی ساعت ۱۵: ۸ صبح امروز (چهارشنبه پانزدهم آذر ماه) بخاری نفتی یک کلاس ابتدایی دخترانه در مدرسه روستای «شین آباد» از توابع شهرستان پیرانشهر آتش گرفته و در این رخداد، ۳۷ تن دچار سوختگی می‌شوند که متأسفانه وضعیت هشت تن از این دانش‌آموزان، نامساعد گزارش شده است. 


کلاس سوخته در شین آباد

محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح این رخداد گفت: ساعت ۸:‌۲۵ صبح امروز (چهارشنبه) وقوع یک فقره آتش‌سوزی در مدرسه ابتدایی «انقلاب اسلامی» در روستای «شین‌آباد» در شهرستان پیرانشهر در استان آذربایجان‌غربی به این مرکز اطلاع داده شد؛ امدادگران با حضور در صحنه، دریافتند که این رخداد بر اثر آتش گرفتن بخاری نفتی در مدرسه ابتدایی دخترانه روی داده و موفق شدند ۳۷ تن را که در این آتش‌سوزی سوختند نجات دهند؛ خوشبختانه این حادثه کشته‌ای بر جای نگذاشت. 

انتقال مصدومان به ارومیه؛ حال هشت تن وخیم است

دکتر حمیدرضا عمرانی، رییس اورژانس آذربایجان‌غربی برخلاف گزارش‌های پیشین، شمار مصدومان این آتش‌سوزی را ۳۳ تن اعلام نمود و به ایسنا گفت: در نخستین دقایق وقوع حادثه آتش‌سوزی، عوامل اورژانس در محل حاضر و متوجه شدند که ۳۳ تن در جریان این حادثه مصدوم شده‌اند؛ از این میان، ۳۲ تن برای ادامه درمان نیاز به اعزام به مراکز درمانی داشتند که پس از انجام اقدامات اولیه در بیمارستان پیرانشهر، به کمک ده دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس که از شهرستان‌های «اشنویه»، «مهاباد»، «ارومیه» و... آمده بودند، در حال انتقال به بیمارستان امام‌خمینی ارومیه هستند. 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۴ تن از این دانش‌آموزان وارد ارومیه شدند که پانزده تن از آنان در بخش بیمارستان امام‌خمینی پذیرش شده‌اند، گفت: مصدومیت همه این دانش‌آموزان که در مقطع چهارم دبستان تحصیل می‌کردند، سوختگی گزارش شده که متأسفانه سوختگی هشت تن از ایشان بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد است و وضعیت این دانش‌آموزان نامساعد است. 


روایت سایت سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از حادثه

مدیر مدرسه مقصر بود؛ بخاری استاندارد بود! 

اسماعیل‌زاده، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه علت حادثه امروز مدرسه دخترانه روستای «شین‌آباد» اشتباه مدیر این مدرسه بوده، به ایسنا گفت: بر پایه اظهارات مدیر این مدرسه روستایی، بخاری نفتی آتش‌ گرفته کاربراتوری و استاندارد بود که یک باره آتش می‌گیرد و مدیر مدرسه به همراه خدمتکار برای خروج این بخاری از کلاس اقدام می‌کنند. بنا به گفته مدیر مدرسه، هنگام خارج‌ کردن بخاری آتش گرفته از کلاس، بخاری از دست آنان‌‌ رها شده و این حادثه پیش می‌آید. 

این سخنان سبب می‌شود که مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، از سفر خود به منطقه به دستور وزیر خبر داده و به خبرگزاری پانا (خبرگزاری دانش آموزان) بگوید: تمام همت دولت و مجلس در هفت سال گذشته، توجه جدی به بخش عمرانی آموزش و پرورش بود و ساخت و مقاوم‌سازی مدارس، جایگزینی مدارس فرسوده و... از مجموع این اقدامات است. مسئولان آموزش و پرورش در تلاشند تا همه مدارس از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و در همین راستا تمامی مدارس تنها مجاز به استفاده از دو سامانه حرارتی هستند که یکی از آن‌ها سامانه حرارتی مرکزی و سامانه حرارتی دیگر نیز استفاده از بخاری‌های نفتی کاربراتوری استاندارد در مدارسی است که کلاس‌ درس در آن‌ها کم است یا استفاده از سیستم حرارتی مرکزی، صرفه ندارد. 

رییسی با بیان اینکه در استفاده از سیستم‌های گرمایشی باید نکات ایمنی رعایت شود و بازرسی‌های فنی و بموقع صورت بگیرد، ابراز امیدواری کرد: پس از این دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم و چنین رخدادهایی به کمترین میزان برسد؛ بنا بر اطلاعاتی که به من داده‌اند، این مدرسه دخترانه تجهیزات خاموش کردن آتش‌شوزی داشته است؛ اما نمی‌دانم که از آن استفاده شده یا خیر؟ 


کلاس درسی که در همان مدرسه واقع شده و نسوخته

وزیر آموزش و پرورش استعفا دهد

تأکید چندباره مسئولان به استاندارد بودن بخاریِ آتش گرفته، در حالی است که نماینده پیرانشهر و سردشت از وجود گاز در محل حادثه خبر داده و علت استفاده از این بخاری در مدرسه را کوتاهی مسئولان و برگشت دادن بودجه اختصاص یافته به آن دانسته و خواستار استعفای وزیر آموزش و پرورش می‌شود. 

دکتر رسول خضری در گفت‌وگو با کردپرس ضمن ابراز مراتب تأسف از این حادثه دلخراش و همدردی با خانواده‌های قربانیان و مردم پیرانشهر گفت: همه مسئولین مربوطه و کسانی که به گونه‌ای با کم کاری و کوتاهی، موجبات بروز این حادثه را فراهم کرده‌اند، باید بازخواست شوند. اگر در هر جای دنیا حادثه‌ای از این دست روی دهد، وزیر آموزش و پرورش آن کشور بلافاصله استعفا می‌دهد و ما هم منتظر واکنش وزیر هستیم. 

وی با تشکر از مسئولانی که با سرعت عمل، مانع از بحرانی‌تر شدن اوضاع شدند، گفت: درصد سوختگی سه نفر از ۳۷ دانش آموز قربانی این رخدداد، بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و وضعیت جسمی آن‌ها وخیم است؛ اما خوشبختانه مورد منجر به فوت نداشتیم و جا دارد که از نیروهای امدادی، اورژانس، هلال احمر، مسئولان انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی و همه کسانی که در راه کمک به آسیب دیدگان این حادثه زحمات بسیاری کشیده و سرعت عمل مثال زدنی نشان دادند، تشکر کنم.

خضری با تأکید بر پیگیری ماجرا افزود: سال گذشته، نشستی با مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان داشتیم که ایشان اعلام کردند دو میلیارد تومان بودجه‌ پیرانشهر را برگشت داده‌اند، مدیر آموزش و پرورش سابق پیرانشهر و مدیر امور مالی استان، با برگشت دادن دو میلیارد تومان بودجه که باید صرف امور تجهیز و نوسازی مدارس می‌شد، در این رابطه‌ مسئول هستند و باید پاسخگو باشند؛ بی‌تدبیری مدیران مربوطه پذیرفته نیست و همه باید بازخواست شده و دلایل خود برای برگشت این بودجه و هزینه نکردنش در مدراس استان را بیاورند.

تکمیلی: اعزام شش دانش‌آموز بد حال به تبریز

دکتر رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش (حوالی ساعت ۳۰: ۲۱) به خبرنگار «تابناک» گفت: از آنجایی که حال چند تن از کودکان آسیب دیده وخیم بود، با هماهنگی‌هایی که با نمایندگان تبریز و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کردیم، شش تن از ایشان را راهی بیمارستان فوق تخصصی سینا در تبریز کردیم که در این جمع، چهار دانش آموز با لوله‌های تنفسی تعبیه شده نفس می‌کشند.

وی با رضایت‌بخش خواندن حال دیگر مصدومان آتش سوزی مدرسه شین آباد افزود: در عیادت از مصدومان، معاون وزیر حضور داشت و هم اکنون راهی بازدید از محل حادثه هستیم تا با ریشه‌یابی ماجرا، نه تنها قصور منجر به این حادثه را شناسایی کرده و شفاف با مردم سخن بگوییم، بلکه با رویکرد ملی به این ماجرا نگریسته و روندی را در پی بگیریم تا به امید خدا دیگر شاهد رخدادهایی تلخی از این دست نباشیم.

خضری درباره چرایی وقوع این آتش سوزی و پیگیری قانونی ماجرا گفت: هنوز گزارش‌های این سانحه را نخوانده‌ام و نمی‌توانم دقیق اظهارنظر کنم اما تذکر کتبی به وزیر داده‌ام و طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش را به هیأت رئیسه ارائه کرده‌ام؛ البته ابهاماتی مطرح است که باید تحقیق و بررسی شود، مثلا آیا مدرسه کپسول اطفای آتش‌سوزی داشته یا نه و اگر داشته، چرا به کار برده نشده است؟

 
 
عکس از "کرد پرس"

 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







به وبلاگ همه موضوعه خودتان خوش آمدید
کل مطالبی رو که می خواهید تو این سایت searchکنید
درباره وبلاگ

به وبلاگ خودتان خوش آمدید
آموزش تزئین سالاد فصل به صورت قالبی
آموزش هایی برای هرچه خوشمزه تر شدن خورش قیمه
تزئین جالب گوجه فرنگی به شکل کفشدوزک ! (+ تصاویر ) چگونه می توان تلخی زیتون را گرفت ؟ عکس هایی از طرحهای متنوع پیش بند آشپزی خورش برگه زردآلو (آموزش آشپزی ) روش دم کردن چای سبز درمان چروک دور لب ها چیست؟ چگونه ماهیچه‌های خود را حجیم کنیم؟!(قسمت دوم) رژیم غذایی بدنسازی و پرورش اندام برای حجیم سازی عضلات (قسمت اول) 12 ساعت جدال با مرگ چترباز 21 ساله در اولين پرواز پرده از راز 167 فقره سرقت با دستگیری سارق حرفه‌ای برداشته شد مرگ هولناک زن در جنایت اسیدی شوهر نقاش متهم به قتل در دادگاه: در دفاع از همسرم مزاحم او را کشتم مجموعه: اخبار حوادث قتل پس از آشنايي اينترنتي دختر ۸ ساله، قربانی عشق خونین برادر پزشك قلابي مردم را نقره‌داغ مي‌كرد/دختر جوان هم در دام خواستگار شياد مرد جوان همسر اولش را در مرخصی زندان به قتل رساند+عکس فرستادن پنج مصدوم دیگر به تبریز؛ هنوز سه دانش‌آموز با دستگاه نفس می‌کشند با جان باختن یک دانش‌آموز شین آبادی، فاجعه تکمیل‌تر شد! باز هم بخاری نفتی کلاس را به آتش کشید؛ حال شش تن وخیم است اسامی حادثه دیده گان آتش‌سوزی در پیرانشهر اولین فوتی حادثه پیرانشهر/ معلم فداکار روستایی که سپر وزیر هم شد
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی و آدرس nimaseyedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. با تشکر





نويسندگان